Życie marki w social mediach

0,2 sekundy. Tyle mamy czasu, by zainteresować potencjalnego użytkownika Social Media naszą usługą. To bardzo niewiele. Tymczasem gra warta jest świeczki. Dlaczego? Powodów jest wiele.

Dlaczego warto inwestować w social media?

Po pierwsze dlatego, że blisko 20 milionów Polaków korzysta z portali społecznościowych każdego dnia.

Po drugie dlatego, że Social media wpływają na decyzje zakupowe bardziej niż mogłoby się wydawać – tak nam, jak i potencjalnym klientom – użytkownikom social mediów.

Po trzecie dlatego, że kanały społecznościowe pozbawione są ad blocków. To sprawia, że na 100 użytkowników mediów społecznościowych aż 100 może być naszym klientem. Gdybyśmy reklamowali swoje usługi na portalach internetowych, nasze szanse malałyby o połowę.

Statystyczny użytkownik sieci posiada aż 8 profili na portalach społecznościowych. Te najpopularniejsze to facebook (świetny to B2B i B2C), instagram (B2C), linkedin (B2B), twitter (pełniący funkcję biura prasowego).

Ale pamiętajmy, że nie samym kontem na portalu społecznościowym firma żyje.

Aby marka żyła w social mediach, trzeba spełniać kilka warunków. Jakich?

  1. Pamiętajmy, że social media to dialog. Tutaj liczy się inspiracja, wzbudzanie potrzeb i budowanie relacji. Wpływanie na decyzje zakupowe jest tylko (i aż!) konsekwencją dobrze prowadzonej polityki wizerunkowej.
  2. Tutaj szkiełko i oko jest równie ważne jak czucie i wiara. Co to oznacza w praktyce? W prowadzeniu profili społecznościowych równie ważne co statystyki są intuicja, spostrzegawczość, umiejętność reagowania na to, co wokół.
  3. Tutaj liczy się dobra energia. Jeśli więc siadasz do pracy nad social media, choć bardzo, bardzo tego nie lubisz, lepiej daj sobie spokój i oddaj sprawy w ręce kogoś, kogo to nie męczy. Aby efektywnie zarządzać profilami facebookowymi, instagramowymi czy linkedin, trzeba lubić ludzi. Po prostu.
  4. Social media to nie są kanały sprzedaży bezpośredniej (poza dedykowanymi reklamami, oczywiście). Tutaj buduje się relację.
  5. Profesjonalnie prowadzony profil to symbol profesjonalnej usługi, a jakość postów świadczy o jakości usług.
  6. Tutaj liczy się strategia. Najlepiej sprawdza się plan 5A: AWARE (świadomość), APPED (atrakcyjność, czyli lubię to), ASK(pytam, czyli jestem przekonany), ACT (działam, kupuję), ADCOVATE (polecam).
  7. Dbajmy o to, by profile społecznościowe były dobrze uzupełnione! Nie ma nic gorszego niż uruchomienie profilu bez podania pełnych danych czy niesystematyczne dodawanie postów!
  8. Pamiętajcie, że posty dodawane na profile społęcznościowe muszą być obrandowane, spójne, kreatywne! Dlaczego to takie ważne?

Do przeciętnego użytkownika sieci dociera dziennie TRZY TYSIĄCE REKLAM! Nawet jeśli nie zapamięta treści, zapamięta logotyp. A to już coś.

  1. Komunikując, pamiętajcie, że tutaj wszystko ma znaczenie. To, kto mówi i to, jak mówi. To, jaki typ postów wrzuca ( film, grafika, kolaż). To, jaki ma poziom wypowiedzi.
  2. Komunikacja musi być natywna, czyli dopasowana do odbiorcy. Pamiętajcie o tym przy wyborze właściwego profilu społecznościowego!

Problematyka korzystania z mediów społecznościowych jest niezwykle ciekawa i równie skomplikowana. Ważne jest, aby uzmysłowić sobie, gdzie są nasi klienci, jakie są nasze moce przerobowe (tzn. ile portali jesteśmy w stanie obsłużyć), jaki mamy pomysł na media, jakie materiały będziemy wykorzystywać.